Dieta și schimbările de dispoziție


În fiecare zi pare că ne confruntăm cu o listă nesfarșită de factori de stres. Timp puțin, bani insuficienți, responsabilități nenumărate și șefi imposibili. De exemplu, conform unui studiu realizat de firma Ivox pentru Secom 75% dintre români se declară stresaţi şi suprasolicitaţi din cauza locului de muncă.



Dacă acestui haos îi mai adăugăm și o dietă (încă un factor de stres), nu e de mirare că majoritatea oamenilor renunță, sau nu îșî îndeplinesc obiectivele stabilite, rezultând frustrări și, ce să vezi, mai mult stres.

Personal, cele mai mari și persistente dificultăți apărute în timpul dietei au fost legate nu de ceea ce mâncam (sau nu), ci de schimbările de dispoziție, care, repet, sunt ceva perfect normal. Ce trebuie să înțelegi înca de la început este că ele nu vor dispărea. Da, dieta (indiferent de care ar fi ea) iti va influența mai mult sau mai puțin dispoziția și atitudinea de peste zi, pe langă un milion de alte chestii.

V-am zis deja în postul anterior, că atunci când m-am apucat să pierd în greutate, am făcut-o aruncându-mă cu capul înainte, fară să mă organizez prea mult. Făcând așa, în prima lună, am avut rezultate mult sub așteptări. 

Având anxietate socială (descoperită de numai jumătate de an) nu e de mirare, uitâdu-mă retrospectiv, că în fiecare zi îmi venea să mă dau cu capul de pereți din cauza nervilor și a stresului și nici oamenii din jur nu îmi erau prea simpatici. Îmi era greu sa mananc, să mă odihnesc, să comunic, și în premanență parcă aș fi vrut să arunc ceva în aer.

Cu timpul însa, am remarcat diferite variații ale dispoziției și am început să dau mai multa atenție cauzelor ce determinau apariția stării de "nu contează, ce-ar fi să distrugem totul". Așa am realizat că lipsa unui plan, diferitele interacțiuni pe care le aveam de-a lungul zilei și dezorganizarea generală constituiau un haos, care îmi epuzia toată energia și cheful de viață. Din fericire, haosul poate fi stapânit și putem ajunge la o soluție de mijloc. 

1. Identifică, punctual, sursele de stres dinafara dietei. 

Fiecare suntem afectat diferit de mediul înconjurator. Fă o listă cu tot ce remarci că îți afectează buna dispoziție. Poate te deranjează dezordinea din casă, robinetul care curge, termenele limită de la muncă, sau soacra care te sună sa îți puna intrebari fara sens timp de 20 de min. Vei remarca astfel că asupra unora din factorii de stres nu poți avea nicio influență, însă asupra altora, da. 
Limitează pe cat posibil contactul cu factorii de stres majori, sau identifică metode de ameliorare. În plus, unii factori de stres au frecvență ciclica sau previzibilă (zilele de munca, apariția menstruației, vizitele la doctor), iar tu te poți pregăti dinainte pentru contactul cu ei. 

2. Bea apă.

Probabil acesta va fi unul din sfaturile de care te vei tot lovi pe acest blog, dar una ameteala este unul din primele semne ale dehidratarii si chiar si o usoara deshidratare iti poate afecta dispozitia, nivelul de energie si functiile mentale. 

Eu aveam zile în care beam 3 cafele și jumătate de litru de apă și, surpriza surpizelor, mă simțeam ca o înghețată uitată vara pe pervaz, moale și împrăștiată. Din fericire, am găsit cea mai bună metodă pentru mine. Cum nu beam apa la munca, am experimentat cu cât mai multe recipiente până când am descoperit varianta cu care mă înțeleg cel mai bine: o halbă de bere de 0.6 l. 


3. Mănâncă regulat.

Chiar dacă ești la dietă, nu trebuie să te ferești de mâncare. Ba mai mult, multe persoane declară că, atunci când sunt stresate, mănâncă chiar mai puțin decât de obicei. 
Lucrurile devin mai complicate, atunci când apare un factor de stres emoțional puternic (un deces, o îmbolnăvire în familie), iar perioada de tulburare alimentară poate dura chiar și o lună de zile.  
În perioadele stresante, mănâncă minim două mese consistente în fiecare zi și înlocuiește zahărul cu fructele. Nu contează dacă ai chef sau nu de mâncare, dar, așa, corpul tau nu va suferi și alte lipsuri,  

4. Fă sport. 

Știu ca nu ne place sportul și nu avem tocmai o cultură dezvoltată în această direcție, dar am vești bune. Nu trebuie să te înhami în activități fizice extenuante pentru a profita de beneficiile lor psihologice. Conform Harvard Medical School mersul pe jos, întinderea muschilor de tip stretching, tehnicile de respirație și tehnicile de relaxare musculară pot fi eficiente în combaterea stresului. Pentru a atenua stresul, practică respirația lentă, relaxată și regulată oriunde și în orice moment. Meditația este un exercițiu plăcut, care îți relaxează mintea, îți oferă un mind set pozitiv și reduce semnele fizice de stres, cum ar fi bătăile inimii și hipertensiunea arterială ridicată. De asemenea, poți practica activități cum ar fi grădinăritul și curățarea casei, care nu numai că iți dau ocazia de a te simți util, dar, la final, vei fi și mai fericit. Personal, ador să dau drumul la muzică și să dansez de parcă ar fi ultima zi pe pământ. 

5. Limitează obiceiurile dăunatoare.

Cu toate că în aceste situații este recomandată renunțarea completă la excitanții nervosi, eu una nu sunt chiar de acord. Da, nu te poți aștepta ca după ce bei 5 căni de cafea (sau 3 în cazul meu) și fumezi un pachet de țigări să fii zen, însă renunțarea completă la aceștia te va irita și mai mult. Experimentează până ce îți găsești un echilibru, iar dacă vrei sa renunți de tot la ele, fă-o cu timpul. Evită excesele de alcool, tutun și cafeină, dar dacă decizi să le scoți din stilul tău de viață fă-o după ce te-ai obișnuit deja cu schimbările alimentare.

O dietă poate fi dificilă, provocările apar nu numai de la mâncare, dar și din mediul înconjurător, iar dispoziția și starea mentală au un cuvânt greu de spus. Fiind atenți la sentimentele și trăirile noastre ne putem îmbunătăți considerabil calitatea vieții și putem pierde kilograme mai usor, atâta timp cât suntem dispuși să schimbăm și să ne schimbăm. 




Sursa foto 3: Min An from Pexels 



Comments

Popular Posts